Dagelijks archief: 23/10/2003

Rapporteren in discussieforum

De studenten rapporteren op het einde van de les wat ze in de les afgewerkt hebben, waar ze moeilijkheden mee hadden of wat ze vooral van de les opgestoken hebben. Dit doen ze door een bericht te posten (Add Thread) in een discussieforum ‘Rapportering over de lessen’. In de rubriek Discussion Boards heb ik dit discussieforum (Add Forum) toegevoegd.

Tegen de volgende les lees ik alle rapporteringen. Soms formuleer ik een kort antwoord, maar meestal hou ik rekening met de suggesties die daarin door studenten gegeven worden. Ze begrijpen een stukje cursustekst niet goed: misschien moet ik dat eens herschrijven. De demo van de vorige les ging te snel: ik kom daar de volgende les kort nog even op terug. Een paar studenten zitten wat achter met hun opdrachten: volgende les geef ik die een steuntje in de rug.

Archief van het discussieforum Rapportering over de lessen

Nadien stop ik alle berichten in een archief van het discussieforum ‘Rapportering over de lessen’. Zo komt het discussieforum weer vrij voor de rapporteringen in de volgende les. De studenten kunnen nog steeds de archieven raadplegen. De archieven van vorige academiejaren verberg ik (Hidden).

Tasks en oefening

In mijn Blackboard cursus Toegepaste Informatica geef ik aan de studenten lesopdrachten. Deze komen in de rubriek Opdrachten en alle documenten die ze nodig hebben om de lesopdracht uit te voeren, worden meegestuurd of in de rubriek Documenten geplaatst. In de rubriek Documenten maak ik een map ‘Lessen’, waarin per les de lesinhoud staat en dus ook een verwijzing naar de lesopdrachten die moeten uitgevoerd worden.

Als ik een oefening geef om als huiswerk te maken, dan maak ik daar een Task van. Studenten krijgen de opgave (=task) te zien in de rubriek Tasks of in het paneel My Task op de introductiepagina van Blackboard. Het verloop (Not started, In progress, Completed) houden ze zelf bij. Ik kan via het Control Panel controleren welke oefeningen ze reeds afgewerkt hebben.

Oefening in rubriek Opdrachten

De oefening wordt ook in de rubriek Opdrachten geplaatst, niet via Add Item, maar via Add other content type (rood bolletje rechts op de werkbalk). Daar kies ik voor ‘Assignment’ en automatisch wordt in het puntenboek (Grade Book) de oefening als item ingeschreven. Zijn studenten klaar met de oefening, dan leveren ze die elektronisch in (‘View/Complete’) en in het puntenboek komt een uitroepteken, klaar om de oefening te evalueren.