Dagelijks archief: 24/09/2002

Week van de vervoering

Openbaar vervoer??

Naar aanleiding van de Week van de Vervoering maak ik deze week gebruik van het openbaar vervoer (bus, trein, tram) of de fiets om naar het werk te rijden. De campus IW&T van K.H.B.O., de hogeschool waar ik les geef, is gelegen te Oostende, meer bepaald aan de Zeedijk ter hoogte van de halte Henegouwsestraat van de kusttram.

Normaal rij ik met de wagen. De afstand bedraagt ongeveer 30 km en daar doe ik 25 tot 30 minuten over. Wanneer er druk verkeer is op de ringlaan in Oostende of aan de brug van Steenbrugge, kan het wat langer duren.

Sporen is altijd een beetje avontuur. Na twee dagen openbaar vervoer heb ik 1 bus gemist (die vertrok 2 minuten vóór tijd aan de bushalte). Met de fiets ben ik toch in het station van Brugge geraakt.

Door het feit dat de kusttram richting Oostende station 8 minuten vertraging had, miste ik ook een trein richting Brugge. Resultaat: kwartier wachten op een volgende trein. Dat alles na 1 dag openbaar vervoer.

Vanavond heb ik opnieuw de kusttram richting Oostende station gemist, die om 17.33 uur moet vertrekken, maar om 17.31 uur de halte aan de Henegouwsestraat achter zich liet. Dan maar wachten op … de volgende tram, die helemaal niet opgedaagd is. Om 18.10 uur, na een dik half uur wachten, krijgen we te horen van de trambestuurder, die in de andere richting rijdt, dat onze tram nog in Westende staat. Opgehouden door een wagen die dwars op de sporen staat en ’t zal nog een halfuurtje duren voor hij in het drukke verkeer hier langs komt… Dan maar te voet naar het station van Oostende gewandeld. Wanneer men goed doorstapt, doet men 25 minuten over die afstand (± 2,5 km). Net op tijd voor de trein van 18.44 uur richting Eupen met eerste halte in Brugge. Om 19.05 uur kom ik op de fiets thuis na een spannend anderhalf uur durend avontuur.

Wat zal het donderdag worden?