Dataherstel LaCie Cloudbox

Ik hield thuis backups bij op een LaCie Cloudbox van 2 TB grootte. De NAS deed rustig zijn werk in de achtergrond. Maar enkele tijd geleden, na een hardware reset omdat de NAS was vastgelopen, bleef de blauwe LED snel knipperen en kreeg ik geen toegang meer tot mijn data.

lacie-cloudbox

Eerst heb ik de harde schijf, een Seagate Barracuda, verwijderd uit de NAS en via een USB-SATA adapter rechtstreeks op de laptop aangesloten. In Windows 10 werd de schijf helaas niet herkend. Je hoeft voor dataherstel geen dure software aan te kopen.

Ik vond op SlideShare deze presentatie, waarin in enkele stappen uitgelegd wordt hoe je in Linux toegang krijgt tot de data op de Linux RAID partitie van de schijf. Eerst startte ik Ubuntu 14 vanaf een DVD op. De externe harde schijf werd herkend: daarin zitten een aantal partities met Linux en RAID software, achterin de schijf komt dan de partitie met de 1,8 TB data.

Ik volgde de instructies uit de presentaties om de RAID partitie als schijf aan te sluiten. Het lukte snel de backup bestanden in de map ‘shares’ te bekijken. Kopiëren naar een nieuwe schijf is de laatste stap van het dataherstel.

Besluit: ik moet geen NAS met 1 schijf meer, de volgende NAS zal onder RAID1 werken, met een backup op de tweede schijf. Ik schaf mij een Synology NAS aan en kijk uit naar een Crashplan account, die mijn data ook buitenshuis bewaren kan, dit om de backup compleet veilig te maken.

Geef een reactie

