Dag 5 : Banyuls-sur-Mer

Woensdag 2 april 2008: BANYULS-sur-Mer
09:00 uur : ontbijt

vandaag waren het de treincontroleurs die staakten, maar we hebben het niet aangedurfd om zonder treinticket op de trein te stappen (ze zouden ons toch niet controleren, bleek achteraf); we betalen netjes 16EUR voor een ticket heen en terug naar Banyuls-sur-Mer; daarvoor staan we al ruim een uur vóór onze trein vertrekt aan te schuiven voor het loket, om toch op tijd onze biljetten te kunnen ‘composteren’

de noordwester is vannacht wat gaan liggen, zodat er vandaag wat bewolking was, niets meer dan af en toe een witte sliert wolken voor de zon; in Banyuls aangekomen wandelen we het strandje af op zoek naar beeldhouwwerken van Aristide Maillol, wiens museum we in de namiddag zullen bezoeken; in het Office du Tourisme zijn ze hier vriendelijk en geven gepaste informatie; voor de statistieken moeten we opgeven uit welk land we komen: ah, les Belges…

het eerste zonnebad nemen we aan de plezierhaven en zien hoe een militair bootje (of schip) uit volle zee de haven binnenvaart, zopas terug van een duikoefening; even verder ligt een maritiem natuurreservaat naast de Université de P. en M. Curie; daarvoor wil pa (als fysicus) gefotografeerd worden; op een rotsuiteinde in de zee ligt het oorlogsmonument van Maillol, een repliek, want het origineel is verhuisd naar de patio van het gemeentehuis; nabij het monument is het wegens de strakke zeewind gevaarlijk vertoeven;

met de picknick op zak vertrekken we te voet naar het Musée Maillol, waar meteen ook de beeldhouwer zelf onder een van zijn kunstwerken begraven ligt; 4 km landinwaarts als een kluizenaar heeft hij er geleefd; is het grote Maillol museum in Parijs als een kathedraal, hier in Banyuls is dit landelijke museum ‘als een kapel’; qua ligging en sfeer even indrukwekkend als dat van Miro in Barcelona of F. Garcia Lorca in Granada;

de wandeling er naartoe loopt door een vallei om uiteindelijk tussen de wijnvelden in de vruchtbare vallei van de Roum uit te komen; nabij de Roum, waarin allerlei waterplanten groeien en bloeien, en in de tuin waar ‘La Méditerranée’ boven zijn graftombe staat, nemen we de picknick en wachten op het openingsuur: we moeten aanbellen, enkele minuten later komt een vriendelijke mevrouw opendoen, ze is het duidelijk niet gewoon want ze vervangt iemand, ik moet de toegangsprijs zelf opgeven (3,5 EUR per persoon); in minder dan een halfuur zijn er een tiental bezoekers, die wel allemaal per auto door de vallei gekomen zijn en vanaf de parking nog een 500-tal meter gewandeld hebben tot de ingang van het museum;

een uurtje later zijn we op de terugweg en genieten nog na van de mooie beelden en het sfeervolle museum; een appeltje en een drankje voor de dorst brengen ons weer in Banyuls waar we nog wat langs het haventje en door het stadje slenteren; na een vermoeiend bezoekje aan de stadwijk Cap d’Osna (allemaal trappen) keren we terug naar het station, waar we op de laatste trein richting Elne wachten;

avondeten: salade mixte, boudin de catalane aux pommes, mousse au chocolat ou crême catalane, deca, rode wijn Dame d’Elne